Ekonomska
sloboda: sa 70% Hrvatska je 81. po razini ekonomske slobode od 159 zemalja i
teritorija. Objavljeno je novo izvješće o
ekonomskoj slobodi. Hrvatska je napravila blagi napredak. Centar zajavne politike i ekonomske analize je pridruženi partner Fraser Institutu za
zagovaranje ekonomske slobode.
EU potaknula liberalizaciju unutarnjeg tržišta,
potaknula početak administrativnog rasterećenja gospodarstva i olakšanje
pokretanja poslovanja. Smanjenje državne potrošnje i poreza, kvalitetnije
pravosuđe i fleksibilnije tržište rada ostaju ključni izazovi. Hrvatska se
odmah može ugledati na Gruziju, pogotovo ako želi ciljati izrazito visoko.
Sa skorom 7.00 Hrvatska je 70% ekonomski slobodna.
U usporedbi s proteklim izvješćima, ovo je najbolji skor Hrvatske. Postoje
područja blagog napretka Hrvatske, ali i stagnacije i nazadovanja. Unatoč blagom
ukupnom pomaku, Hrvatsko 81. mjesto govori o općenitoj stagnaciji javnih
politika kada je u pitanju odnos prema ekonomskoj slobodi.
Ekonomska sloboda i javne politike
Izvješće
o ekonomskoj slobodi Hrvatske pokazuje općenite trendove u ključnim javnim
politikama. Ipak, kako bi se dobila konkretnija slika, potrebno je navedeno
izvješće uspoređivati s javnim politikama koje se već provode u okviru koji je
definirao Nacionalni
program reformi 2016.
Fiskalna politika ne donosi značajnije pomake da
se smanje državna potrošnja i porezi.
Nastavno
na ovo izvješće, treba spomenuti da sukladno Nacionalnom programu reformi 2016.
Hrvatska postavljanja limite na potrošnju za plaće i materijalne troškove,
umjerenije racionalizacije u zdravstvu i socijalnoj skrbi. Također, barem
privremeno je zaustavljen rast javnog duga, a udio deficita u BDP-u je snižen u
2016. Moguće je očekivati još stroži nadzor Europske komisije kako bi se
provela ambicioznija fiskalna konsolidacija.
U
području pravosuđa i zaštite vlasničkih prava, blagi napredak je zabilježen
glede jačanja neovisnosti pravosuđa.
U
području monetarne politike, zabilježen je blagi pad zbog rasta novčane mase,
dok niska inflacija ostaje konkurentska prednost.
Nastavno
na ovo izvješće treba istaknuti i razdoblje deflacije uslijed sniženja cijena
koje je posljedica pristupa unutarnjem tržištu EU, bez carinskih i
administrativnih prepreka.
U području trgovine je zabilježen napredak zbog
liberalizacije tržišta prema Europskoj uniji, koja je
dovela do sniženja regulatornih troškova trgovine i ukidanja carina. Također,
ukinute su kontrole na kretanje kapitala i radnika te smanjene restrikcije na
strano vlasništvo i investitore.
Nastavno
na ovo izvješće treba istaknuti kako je Hrvatska u nizu regulatornih područja
provela mjere liberalizacije tržišta usluga, roba, kapitala i radnika, sukladno
EU pravilima o slobodi unutarnjeg tržišta. Preostale prepreke se uklanjaju,
pogotovo na tržištu usluga, kao što su se počeli smanjivati i administrativni
troškovi poslovanja.
Blago
je poboljšana regulativa na tržištu radu, zbog umjerene fleksibilizacije radnog
zakonodavstva. U
području regulative za poslovanje blagi napredak je u području započinjanja
poslovanja i smanjenja restrikcija kod dozvola. Administrativni
troškovi birokracije i regulative se nisu bitno povećavali.
Nastavno
na ovo izvješće, treba spomenuti da je sukladno okviru koji je definirao Nacionalni
program reformi 2016.,
Hrvatska započela sa reformom poslovne klime usmjerenom na mjerenje i smanjenje
administrativnog opterećenja gospodarstva. Započinjanje poslovanja i dozvole za
niz uslužnih djelatnosti će se dodatno pojednostaviti i digitalizirati, uz
dostupnost na jednom mjestu.
Gruzija 5. po ekonomskoj slobodi
Gruzija
dobro kontrolira državnu potrošnju i nema mnogo poduzeća u svojem vlasništvu.
Porezi su komparativno niski (svega je 6 poreznih oblika, a postoji i flat
tax). Monetarna politika je stabilna s niskom inflacijom. Slobodna trgovina je
velika uzdanica zbog niskih carina, uključujući i liberalizaciju trgovine prema
EU. Relativno je laka regulativa za poslovanje (što se i u ovom izvješću odnosi
na Doing Business metodologiju). Vrlo lako je pokrenuti posao (2 procedure u 2
dana) i vrlo malo je dozvola (čak za 90% je smanjen broj dozvola, odnosno mnoge
su ukinute). Kreditno tržište je liberalno regulirano. Postoji prostor za
smanjenje administrativnih troškova poslovanja općenito, dodatnu liberalizaciju
tržišta rada te poboljšanje u sustavu pravosuđa i zaštite vlasničkih prava.
Zaključno
Hrvatska
općenito stagnira kada je ekonomska sloboda u pitanju. Jedinstvenu međuresornu
koordinaciju javnih politika za povećanje ekonomske slobode nova vlada tek
treba razviti. Bitan je sustavni pristup liberalizacijskim reformama,
umjesto da se bilježe pojedinačni i tek umjereni institucionalni pomaci u
ograničenom broju područja, ali i stagnacije i nazadovanja u drugim područjima.
Europska unija je potaknula liberalizaciju
unutarnjeg tržišta sukladno pravilima o slobodi unutarnjeg tržišta, početak
administrativnog rasterećenja gospodarstva i olakšanje pokretanja poslovanja.
Započeti proces u području regulative gospodarstva potrebno je nastaviti kroz
sustavni pristup i još ambiciozniji opseg mjera za deregulaciju tržišta te
međuresorno smanjivanje administrativnih troškova regulative i birokracije.
Smanjenje državne potrošnje i poreza, kvalitetnije
pravosuđe i fleksibilnije tržište rada ostaju ključni izazovi za povećanje
ekonomske slobode gdje Hrvatska drastično zaostaje. Pozitivna je vijest da
Europska komisija kroz proces Europskog
semestra
već nadzire provedbu mjera u tom smjeru. Ekonomska sloboda je bitna odrednica
novog smjera Unije, premda se često čini drugačije.
Kako
bi se dobila konkretnija slika, potrebno je navedeno izvješće uspoređivati s
javnim politikama koje se već provode u okviru Nacionalnog programa reformi
2016. i Europskog semestra. Iz godine u godinu moguće je očekivati još
ambicioznija očekivanja Europske komisije da se provedu bitne tržišne reforme,
sa svrhom smanjenja već detektiranih makroekonomskih
neravnoteža Hrvatske
kao dijela unutarnjeg tržišta Unije.
U
svakom slučaju, Hrvatska se odmah može ugledati na zemlje kao što je Gruzija, pogotovo ako
želi ciljati izrazito visoko. Zašto ne kad je ekonomska sloboda u pitanju?
Nema komentara:
Objavi komentar